Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse på webben. Genom att besöka vår webbplats accepterar du vårt användande av kakor.
27 mil kustjärnväg mellan Umeå och Luleå för person- och godstrafik
Ökar järnvägens kapacitet, sänker transportkostnader för närlingslivet och stor ger miljönytta
Trafikverket
Etapp 1:
Planerad 2018
Cirka 12 år
29 miljarder
(2013 års prisnivå)
Planeringsarbete pågår för Norrbotniabanan, en 27 mil lång järnväg mellan Umeå och Luleå. Norrbotniabanan ska ge dubbelspår till Stambanan genom övre Norrland, ökad kapacitet, kraftigt sänkta transportkostnader och halverade restider längs kusten.
Nuläge
Trafikverket arbetar nu med att ta fram järnvägsplaner för sträckan Umeå–Skellefteå och planerar för byggstart av den första delsträckan,
Umeå-Dåva, år 2018.
INAB har ansvaret för att koordinera kommunens arbete kopplat till planeringen av Norrbotniabanan.
Följ projektet Norrbotniabanan på Trafikverkets webbplats >
Järnvägsterminal på Dåva Företagspark
I september 2016 beslutade Umeå Kommun att bilda bolaget Dåva Terminal AB. Syftet med bolaget är att planera och bygga en järnvägsterminal på Dåva Företagspark. Terminalen möjliggör en fortsatt utveckling av verksamheterna i företagsparken.
Dåva Terminal är ett dotterbolag till INAB och drivs i nära samarbete med de kommunala bolagen Dåva Dac och Umeå Energi.